گرانول چیست؟ همه چیز در مورد گرانول

گرانول چیست؟

چیستی گرانول  توضیح مختصر و کوتاهی دارد، گرانول حالت و شکلی از مواد اولیه پلاستیک یا همان پلیمر است که به صورت دانه دانه  در ابعاد نسبتاً کوچک می‌باشد. مهم‌ترین نکته در این تعریف، این است که این ماده را حالت و شکلی از پلیمر بدانیم نه نوع خاصی از جنس پلیمر. به طور کل تمام مواد پلیمری در حالت‌های دیگری مانند پودر و پرک هم موجود است اما حالت گرانول مزیت‌های بیشتری دارد که باعث شده بیشتر تولیدکنندگان و صنعتگران پلاستیک آن را ترجیح دهند. وبسایت ویکی‌پدیا نیز معنی لغوی گرانول را ریزدانه عنوان کرده‌ است.

برای خرید پلیمر در حالت‌های مختلف از جمله گرانول، با ما در ارتباط باشید.

گرانول ریسایکل چیست؟

مزایای پلیمر گرانول

ناگفته نماند که گاهی مواد پلیمری را به حالت دانه‌ای استفاده نمی‌کنند. این مورد بستگی به توقع شما از میزان دیسکوزیته  یا به عبارتی مقاومت در برابر جاری شدن مواد دارد. گاهی نیز به دلایل دیگری مثل شرایط پلیمریزاسیون و کاربرد مواد حالت‌های دیگری از پلیمر انتخاب می‌شوند. در ادامه برخی از دلایل استفاده این مواد لیست شده است تا به سوال گرانول چیست به طور دقیق‌تر پاسخ داده شود.

  • سهولت استفاده: برخی از دستگاه‌های تولید پلاستیک به صورتی است که مواد اولیه گرانول را بهتر قبول می‌کنند.
  • نگهداری: به طور حتم نگهداری حالت دانه‌ای بهتر از حالت پودر و پرک است. به طور مثال پودر به سرعت درهوا پخش می‌شود.
  • کاهش اتلاف: در حالت‌های پودر و پرک قیمت قابل توجهی از مواد هدر می‌رود چرا که نگهداری سختی دارند.
  • سهولت در حمل و نقل

تقسیم بندی و انوع گرانول

پیش‌تر در بیان چیستی گرانول، گفته شد که گرانول حالت و شکلی از پلیمر است. این مواد علاوه بر اینکه در دسته‌بندی انواع پلیمر از لحاظ نوع جنس ماده اولیه قرار می‌گیرند، با توجه به روش ساخت، نوع محصول نهایی و دانسیته هم طبقه بندی می‌شوند.

روش‌های قالب‌گیری گرانول کدام است؟

یکی از راه‌های دسته‌بندی پلیمر گرانول، روش قالب‌گیری آن است. این تقسیم بندی را به طور حتم در نامگذاری پلیمرها دیده‌اید. حتی می‌توان قیمت پلیمر را به این طبقه‌بندی و روش‌های تولید نسبت داد. این روش‌ها عبارت‌اند از : قالب‌گیری بادی، قالب گیری تزریقی و دورانی.

تقسیم‌بندی پلیمر ریسایکل و مواد نو براساس دانسیته

در ادامه‌ بحث پلیمر چیست به وزن مولکولی یا دانستینه مواد اولیه پلاستیک می‌رسیم. این مورد اغلب در نامگذاری و طبقه‌بندی گرانول پلی اتیلن مورد استفاده قرار می‌گیرد و با نام‌های سبک، متوسط و سنگین از هم متمایز می‌شوند. پلی اتیلن با چگالی پایین انعطاف بیشتری دارد و در مقابل نقطه ذوب آن پایین است. همچنین شفاف‌تر است و مقاومت بیشتری در برابر ترک خوردگی دارد. نکته مهم‌ اینجاست که هر دو گرانول ریسایکل هم می‌باشند یعنی قابل بازیافت هستند اما باید به صورت جداگانه بازیافت شوند.

تقسیم‌ بندی بر اساس نوع محصول نهایی

از دیگر روش‌های تقسیم بندی گرانول مواد نو یا گرانول ریسایکل، محصول نهایی آنهاست. در نامگذاری برخی مواد، عبارت فیلم و یا لوله را می‌بینید. مواد فیلم، برای تولید انواع نایلون پلاستیکی و مواد لوله برای تولید انواع لوله مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تقسیم‌ بندی بر اساس ساختار پایه پلیمر

با توجه به این دسته‌بندی، پلیمرها به چهار ساختار پایه بصورت خطی، شاخه ای، متقاطع و شبکه ای تقسیم می‌شوند. البته این نوع دسته‌بندی نه تنها برای حالت گرانول بلکه در ساختار پایه‌ای تمام پلیمرها انجام می‌شود اما در هر حال در نامگذاری موثر است. هدف این مقاله نیز پاسخ کامل به سوال گرانول چیست؛ می‌باشد به همین جهت لازم دانستیم به طور مختصر به این نامگذاری اشاره کنیم.

گرانول پلی اتیلن چیست؟

گرانول پلی اتیلن چیست، پاسخ مفصلی دارد که  در مقاله دیگری به آن می‌پردازیم. با این وجود چیزی که آشکار است سهم بزرگ آن در مواد اولیه پلاستیک می‌باشد. پلی اتیلن در صنعت بسته‌بندی مواد غذایی، لوله‌های آبرسانی، مخازن و تجهیزات صنعتی استفاده می‌شود. این پلیمر از مونومرهای اتیلن ساخته شده است. وبسایت مرجع ویکی پدیا اینگونه بیان می‌کند:

پلی‌اتن‌ یا پلی‌اتیلن‌ رایج‌ترین پلاستیکی است که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولاً به اختصار PE نوشته می‌شود. پلی‌اتیلن نوعی پلیمر است که در درجه اول در صنعت بسته‌بندی جهت تولید اقلامی از قبیل کیسه‌های پلاستیکی، فیلم‌های پلاستیکی، ژئوممبران و ظروف از جمله بطری‌ها و غیره استفاده می‌شود. در سال ۲۰۱۷، در جهان سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون تن رزین پلی‌اتیلن تولید می‌شود که ۳۴٪ از کل بازار پلاستیک‌ها را تشکیل می‌دهد.

برخی از نامگذاری‌های گرانول پلی اتیلن به شکل زیر است:

  • سبک تزریقی: پلی اتیلن با وزن مولکولی سبک و روش قالب گیری تزریقی
  • سنگین تزریقی: وزن مولکولی سنگین و روش قالب گیری تزریقی.
  • سنگین بادی: دانسیته سنگین و روش تولید بادی
  • سبک خطی: دانسیته سبک و ساختار پایه خطی

گرانول پلی پروپیلن چیست؟

در بیان گرانول پلی پروپیلن چیست، مستقیماً به سراغ اصطلاحاتی می‌رویم که در نامگذاری آنها دیده می‌شود تا به کاربران شناخت نسبتاً کاملی از محصول مورد نظرشان بدهیم.

پلی پروپیلن نساجی چیست؟

پلی پروپیلن‌های نساجی همان هموپلیمرها هستند. هرچند از پ‌پ یا همان پلی پروپیلن به عنوان مواد اولیه الیاف نخ در تولید پوشاک یا فرش و گلیم ماشینی استفاده می‌شود اما کاربرد پلی پروپیلن نساجی در موارد زیادی دیده می‌شود. دستگاه‌های پروتز، بدنه سوپاپ، واشر، تجهیزات پزشکی و اجزای پمپ برخی از کاربردهای پلی پروپیلن نساجی یا همان هموپلیمرها می‌باشد.

پلی پروپیلن شیمیایی چیست؟

کوپلیمرها را پ‌پ شیمیایی می‌گویند که  بر خلاف هموپلیمرها از پلیمریزاسیون دو یا چند مونومر مختلف و مناسب با یکدیگر بوجود می‌آیند. پروپیلن شیمیایی به خودی خود به چهار نوع مجزا از کوپلیمرها به صورت تصادفی، تناوبی، دسته‌ای و پیوندی تقسیم می‌شوند.

تفاومت کوپلیمر و هموپلیمرها

  • هموپلیمرها سخت‌تر و مستحکم‌تر از کوپلیمرها هستند.
  • کوپلیمرها از مقاومت ضربه‌ بیشتری برخوردارند چراکه نرم‌تر هستند.
  • هموپلیمرها مقاومت شیمیایی بهتری نسبت به پ‌پ شیمیایی دارند.
  • پلی پروپیلن شیمیایی نسبت به نوع نساجی از دوام بالاتر و فرآیند پذیری بیشتری برخوردارند.
  • کوپلیمرها زبری بیشتر و هموپلیمرها سفتی بالاتری دارند.
  • پلیمرهای نساجی برخلاف پ‌پ شیمیایی قابلیت تماس با موادغذایی را دارند.

تفاوت گرانول مواد نو و بازیافتی چیست؟

پلیمر ریسایکل یا مواد اولیه پلاستیک بازیافتی برای استفاده مجدد در صنعت پلاستیک بسیار با اهمیت و در حال پیشرفت هستند چراکه مواد اولیه آن که همان مواد بازیافتی هستند به فراوانی در کشور یافت می‌شوند. اهمیت قضیه جایی است که تمام مواد نمی‌توانند دوباره به چرخه برگردند و یا نمی‌توان تمام مواد را از مواد ریسایکل تولید کرد.

اکنون به این می‌پردازیم که تفاوت فنی این دو نوع مختلف گرانول چیست؟ در مقایسه دیتاشیت گرانول نو و گرانول بازیافتی، اگر این خواص با هم فاصله داشته‌باشند، ان گرانول به عنوان گرید oFF  شناخته می‌شود. این مقایسه دو شاخصه اصلی دانسیته یا وزن مولکولی و MFI یا جریان مذاب را بررسی می‌کند. در صورتی که تفاوت گرید  مورد نظر با دیتاشیت مواد نو در یکی از این خواص باشد به آن گرید OFF1  گفته می‌شود. گرید OFF2 نیز به پلیمری اختصاص می‌یابد که در هر دوی این شاخصه‌ها متفاوت باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.