اوضاع خرید پلیمر و تولیدکنندگان در قعطی گاز

قطعی گاز تأثیر زیادی بر قیمت مواد اولیه پلاستیک خواهد گذاشت. خرید پلیمر و قیمت آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. میزان عرضه پتروشیمی یکی از مهم‌ترین عوامل موثر است. با این اوضاع منابع گاز، که این روزها به شدت صنایع پروشیمی را درگیر کرده است باعث تولید کم پلیمر و در پی آن کمبود در بازار و در نهایت قیمت گران پلیمر خواهد شد.

قطعی گاز مشکل همیشگی فصول سرما بوده است که این بار به مسئله جدی‌تری بدیل شده است. صنایع پتروشیمی و به دنبال آن صنایع فولاد و سیمان به ترتیب پیش از دیگر صنایع در برنامه‌های دوره‌ای محدودیت‌های گازی قرار گرفتند. همچنین به احتمال زیاد در آینده این محدودیت‌ها و قطعی گاز، دیگر صنایع را هم در گیر کند.

در این بین جالب است بدانید که ایران از جمله بزرگترین صنایع گازی را در جهان دارد و دلیل این اوضاع نبود تکنولوژی‌های مدرن است. رسانه اینترنی بسپار/ ایران پلیمر، نبود زیرساخت ها را نتیجه بی‌کفایتی ارائه دهنده می‌داند. این رسانه اینگونه می‌نویسد:

ابوالفضل روغنی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در این باره توضیح می‌دهد: اولین نکته‌‌‌ای که درباره قطع گاز صنایع باید گفت، بی‌‌‌کفایتی ارائه‌دهنده خدمات است. صنایع در تابستان برق و آب ندارند چون کشور با کمبود این منابع مواجه است. هر سال هم زمستان نشده، زنگ خطر کمبود گاز برای صنایع به صدا درمی‌‌‌آید. همین الان، هوا هنوز آن‌قدر سرد نشده، اما اولین مراکزی که مجبور به تعدیل مصرف می‌شوند، صنایع هستند. او همچنین اظهار می‌کند: حتی برخی از واحدها بدون هشدار و اعلام قبلی، با قطع گاز مواجه می‌‌‌شوند. متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، صنایع و تولید آنان دچار مشکل هستند.

اخیراً، به طور مرتب گزارش‌هایی از کمبود و قطعی گاز از صنایع مختلف مرتبط به پلیمر و پوشش، به خبر رسانی‌ها می‌رسد. در تابسان امسال نیز شاهد قطعی مکرر برق بودیم. مسائل این چنینی ضربه بزرگی به تولیدات مواد اولیه پلاستیک خواهد زد که در نتیجه افزایش قیمت پلیمر را به دنبال خواهد داشت.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.